امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
خبرگزاری شبستان گیلان گزارش می دهد؛

افزایش فرصت‌های شغلی با پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸/ بیشترین سهم در بخش کشاورزی است

پرداخت تسهیلات مشارکتی از سوی دولت، با هدف افزایش اشتغال از بودجه سال ۱۴۰۰ در حال اجراست و گیلان توانسته با دریافت این تسهیلات، ۵۷۲ طرح اشتغال محور بویژه در بخش کشاورزی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان؛ دهم شهریور ماه بود که معاون امور بانکی وزارت اقتصاد و دارایی با حضور در استان گیلان اعلام کرد که تاکنون 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد از شبکه بانکی برای 600 هزار نفر در کشور پرداخت شده است.  «سید عباس حسینی» در جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاه‌های تابعه گیلان، هدف از پرداخت این تسهیلات خرد را کمک به بخش تولید و ایجاد اشتغال عنوان کرد. این تسهیلات از طریق دو بانک؛ قرض الحسنه مهر ایران و رسالت – که وابسته به وزارتخانه اقتصاد و دارایی است – پرداخت شد و دولت با تزریق بودجه، هم پایه توان مالی این دو بانک را تقویت کرد و هم با اعطای تسهیلات کم بهره با کارمزد چهار درصد تلاش کرد به حوزه کسب و کار کمک کند.

 

این تسهیلات یارادانه دار – که پایه و اساس آن از دولت قبل بجا مانده، از سال 1400، در قانون بودجه کشور مصوب شد و با تسری در بودجه 1401، تحت عنوان تسهیلات کم بهره و یارانه ای دولت، تلاش کرد به رونق کسب و کار کمک کند.این قانون- که تحت عنوان بند الف تبصره 18 نامیده می شود- دولت آورده خود را از محل منابع  بودجه  با اعتبارات برخی از بانک های عامل و در واقع مشارکتی، تحت عنوان تسهیلات یارانه دار، به اشخاص حقیقی یا حقوقی اعطا می کند. هدف از این پرداخت مشارکتی ایجاد یک واحد تولیدی اشتغالزا و یا توسعه واحد تولیدی فعال است.

 

به تازگی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان، اعلام کرد که ۵۷۲ طرح اشتغال محور در گیلان از این تسهیلات بهره مند شده اند. علیرضا نوروزی بهمبری، روز سه شنبه( 27 دی) در جمع اصحاب رسانه گفت: گیلان، جزو استان های پیشرو در جذب منابع تبصره 18 بوده و تاکنون هزار و 92 میلیارد تومان برای ۵۷۲ طرح اشتغال محور در گیلان پرداخت و از این تسهیلات مشارکتی و کم بهره برخوردار شده اند.

 

نوروزی اضافه می کند: بیش از 44 طرح نیز به مبلغ 60 میلیارد تومان در مرحله پیش قرارداد، است و در مجموع  استان گیلان توانسته 88 درصد اعتبار تحقق یافته بند الف تبصره 18 مصوب که در سال 1400 (که در بودجه 1401 نیز پایدار است) جذب کند.

 

آمارهای این اداره کل نشان می‌دهد بیشترین مجوزها به ترتیب برای شهرستان‌های رودسر، شفت، بندرانزلی و رشت صادر شده است. بیشترین طرح‌های تامین مالی شده به ترتیب در بخش جهاد کشاورزی، 216 طرح به مبلغ 588 میلیارد تومان (معادل 53 درصدجذب)، در بخش صنعت و معدن و تجارت 17طرح با 214 میلیارد تومان(معادل 20درصد جذب)، راه و شهرسازی 141 میلیارد تومان (معادل 13 درصدجذب)، پارک علم و فنآوری در قالب شرکت‌های دانش بنیان 9 طرح در مرحله انعقاد قرارداد به مبلغ 31 میلیارد تومان (معادل 65 درصد جذب)، در حوزه گردشگری 88 طرح به مبلغ 65 میلیارد تومان (با 61 درصد جذب)، در اداره تعاون 39 طرح با 26 میلیارد تومان (با 60 درصد جذب)، در حوزه بهزیستی 15 طرح با یک میلیارد تومان اعتبار (با55 درصد جذب)، در حوزه راهداری 30 طرح با هشت میلیارد تومان (44 درصد تخصیص) و یک طرح در شرکت گاز با 500 میلیون تومان، 37 طرح در کمیته امداد با 9 میلیارد و 700 میلیون تومان و (80درصد جذب)  همچنین 110 طرح در حوزه نوسازی بافت های فرسوده و ساخت مسکن، با 141 میلیارد تومان (91درصد جذب).

 

«شرکت سپید ماکیان» که در زمینه تولید مرغ گوشتی و مادر فعالیت دارد، یکی از این شرکت‌هاست. اگرچه این شرکت از سال 1359 فعال است، ولی با توسعه فعالیت‌های خود تولید مرغ گوشتی و تخم مرغ را افزایش داده و به استان‌های همجوار نیز صادرات دارد. مدیر این شرکت با اشاره به دریافت تسهیلات تبصره 18 عنوان کرد: شرکت سپید ماکیان 5.5 درصد مرغ کشور را تولید می‌کند و درحال حاضر برای توسعه فعالیت‌های خود برای تولید خوراک دام و طیور وارد شده است و با بهره برداری از این طرح سالانه 200 هزار تن خوراک آماده طیور و مکمل‌های مربوط به آن را تحت نظارت دامپزشکی تولید می‌کند. این شرکت در صورت بهره برداری از این طرح می‌تواند، حداقل برای 60 نفر بطور مستقیم و 250 نفر غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد کند.

 

«شرکت افق کاسپین» از سال 1398 تاسیس شده و در زمینه بسته بندی و نگهداری محصولات کشاورزی فعالیت دارد. این شرکت با دریافت 70 میلیارد تومان اعتبار از بخش تسهیلات تبصره 18، تلاش دارد با ایجاد یک سردخانه و صنایع جانبی بسته بندی، فعالیت‌های خود را گسترش دهد. مدیر این شرکت عنوان می‌دارد که با استفاده از این تسهیلات می‌تواند سردخانه‌ای در زمینی به متراژ 6 هزار مترمربع، ایجاد کند و یک سال پس از اتمام پروژه، برای 45 نفر مستقیم  و برای یکصد نفر بصورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کند.

 

شرکت کلش تالشان که در تولید و بسته بندی انواع قارچ خوراکی فعالیت دارد، دیگر واحد تولیدی در بخش کشاورزی بود که مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان از آن بازدید کرد. این شرکت که از سال 1398 تاسیس شده، با دریافت تسهیلات تبصره 18 به مبلغ 2 میلیارد تومان، تلاش دارد تولیدات خود را افزایش داده و علاوه بر ایجاد اشتغال برای 47 نفر، صادرات محصولات خود را به کشورهای همسایه و غرب آسیا گسترش دهد.

 


کد خبر: 5798

دیدگاهتان را بنویسید