امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۶

ارتفاع موج در دریای خزر به بیش‌ از چهار متر می‌رسد

هواشناسی مازندران با اعلام وضعیت هشدار سطح نارنجی، هرگونه فعالیت دریایی در این استان را از اوایل وقت روز یکشنبه تا پیش از ظهر روز سه شنبه هفته جاری، ناامن اعلام کرد.

هواشناسی مازندران اعلام کرد که با نفوذ سامانه پر فشار سرد بارشی و عبور موج متناوب موج از تراز میانی جو، دریای خزر از فردا یکشنبه با وزش باد نسبتا شدید و گاهی شدید مواج و برای فعالیت های دریایی ناامن می‌شود.

طبق این پیش بینی، سامانه ناپایدار جوی مناطق ساحلی و دور از ساحل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در اوایل وقت یکشنبه تا صبح دوشنبه بیشینه سرعت وزش باد تا ۱۵ متر بر ثانیه پیش‌بینی شده است که این امر باعث شکل‌گیری امواج سه متری در مناطق نزدیک و دور از ساحل خواهد شد.

هواشناسی مازندران همچنین هشدار داد که از صبح دوشنبه تا پیش از ظهر روز سه شنبه بیشینه سرعت وزش باد تا ۱۸ متر بر ثانیه پیش بینی شده است که این امر باعث شکل گیری امواج چهار متری در مناطق نزدیک و دور از ساخل خواهد شد.

هواشناسی در این اخطاریه هشدار داد که این وضعیت جوی دریایی علاوه بر احتمال غرق شدن شناورهای سبک، متوسط و نیمه سنگین، باعث پاره شدن تورهای صیادی بویژه تورهای صید پره و ایجاد خطر برای فعالیت های صیادی خواهد شد.

اختلال در فعالیت های بندری و تخلیه و بارگیری از دیگر پیامدهای این سامانه جوی ناپایدار در دریای خزر عنوان شده است.

در این اخطاریه توصیه شده تا مسافران و علاقه‌مندان به دریا طی این مدت از فعالیت‌های تفریحی خودداری کنند و صیادان و فعالان حوزه شیلات نیز از حضور در دریا بپرهیزند.

مازندران حدود ۴۴۰ کیلومتر از سواحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد که بیشترین میزان در میان سه استان شمالی است.

پایان هفته یخبندان شبانه در مازندران

هواشناسی مازندران با اشاره به نفوذ سامانه پرفشار سرد بارشی و عبور متناوب موج از تراز میانی جو، شرایط جوی این استان از امروز تا پایان هفته را با وزش باد، باران و کاهش دما و در مناطق کوهستانی با بارش برف اعلام و پیش بینی کرد که از روز چهارشنبه تا پایان هفته علاوه بر ماندگاری هوای سرد، در مناطق دشت و جلگه ای نیز یخبندان شبانه را خواهیم داشت و دمای کمینه نیز تا سه درجه زیر صفر میرسد.

هواشناسی شرایط جوی امروز مازندران را براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابـی هواشناسـی، صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش دما گاهی با وزش باد و در ارتفاعات با وزش باد گرم نسبتا شدید
و از شامگاه شنبه ابری بتدریج با بارش پراکنده و وزش باد پیش بینی کرد.

آسمان مازندران از روز یکشنبه تا روز دوشنبه ابری همراه با بارش باران و در ارتفاعات مه آلود با بارش برف، وزش باد و کاهش محسوس دما پیش بینی شده است و بارش ها درم ناطق غربی استان از مقدار و شدت بیشتری برخوردار است.

شرایط جوی مازندران در روز سه‌ شنبه در نیمه غربی ابری گاهی همراه با بارندگی و در ارتفاعات و دامنه ها مه آلود با بارش برف، وزش باد و کاهش نسبی دما و در نیمه شرقی نیز نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده باران و در ارتفاعات و دامنه ها مه آلود با بارش پراکنده برف پیش بینی شده است.
آسمان مازندران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مناطق غربی نیمه ابری تا ابری با بارش پراکنده و وزش باد و در مناطق مرکزی و شرقی نیز صاف تا نیمه ابری گاهی با افزایش ابر و در روز جمعه نیز صاف تا نیمه ابری و از شب در ارتفاعات غربی با افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده باران پیش بینی شده است.

داده‌های دریافتی از ایستگاه‌های سینوپتیک و باران‌سنجی مازندران نشان می دهد که از اول تا ۱۷ دیماه بیشترین میزان بارش باران با ۷۹ میلی متر در نوشهر به ثبت رسیده است. پس از نوشهر بیشترین میزان بارش باران در جوربند نور با ۷۱، شیاده بندپی بابل با ۵۹، کلوده محمودآباد با ۴۹، ایزدشهر با ۴۷، هلومسر آمل و خشکه داران تنکابن با ۴۰ و سفیدآب تنکابن نیز با ۳۵ میلی متر به ثبت رسید و کمترین میزان بارش باران نیز در طی این مدت در تاکر بلده نور و پنجاب آمل هر کدام با یک و شوراب سوادکوه، زیرآب و کیاسر نیز با ۲ میلی متر به ثبت رسید.

 


کد خبر: 4734

دیدگاهتان را بنویسید