امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۹

آفت پروانه سفيد در تونل سبز فومن و دادخواهی دادستان فومن از استاندار!

دادستان فومن در پی تشدید بروز و ظهور آفت پروانه سفيد در درختان ۵۰ساله چنار ورودی شهرستان فومن، خواستار انجام اقدامات فوری برای حل این بحران از استاندار گیلان شد.

به گزارش کاسپین، تونل سبز شهر فومن با داشتن بیش از 4000 درخت تنومند و قدیمی از گونه چنار، بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و تراکم رویش این درختان چنان است که منظره زیبا و بی‌بدیلی را ایجاد کرده است.

عدم رسیدگی و توجه مناسب مسئولان شهرستان فومن به این تونل سبز که همواره به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی فومن برای گردشگران شناخته می‌شد متأسفانه در سال‌های اخیر منجر به خشک‌شدن تعدادی از درختان این منطقه شده و خطر خشک‌شدن کامل درختان ورودی فومن به‌واسطه ابتلا به آفت در صورت عدم انجام اقدامات فوری، وجود دارد.

در حال حاضر با عبور از این تونل و نگاهی گذرا از آن، خشک‌شدن تعدادی از درختان چنار، وجود آفات در بدنه و توده آن و همچنین وجود آفات پروانه در زیر درختان کاملاً مشهود است.

شهروندان فومنی در گفت‌وگو با خبرنگارآن بروز و ظهور آفات حادث شده در تونل سبز فومن به‌شدت نگران و معترض هستند و می‌گویند: «تونل سبز فومن جزئیی از پیکره و هویت شهرستان است و باید هرچه سریع‌تر مسئولان نسبت به حفظ و مبارزه با آفات آن دست‌به‌کار شوند.»

شهروندان فومنی همچنین گفته‌اند: «شهرداری، منابع طبیعی، محیط‌زیست و دیگر دستگاه‌های متولی باید پیش از اینکه این آفات فراگیر شود اقدامات کنترلی را به کار می‌گرفتند.»

علاوه بر اعتراض و مطالبه‌گری عموم مردم در پی بحران ابتلا به آفت پروانه سفید اشجار و خشک‌شدن درختان ورودی شهرستان فومن که یکی از جاذبه‌های بصری و ماندگار این شهرستان است، مراد قربان زاده هریس دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فومن در نامه‌ای خطاب به استاندار گیلان، خواستار انجام اقدامات فوری برای حل این بحران شد.

مرادزاده در نامه خود به عباسی به نشست 18 مردادماه امسال پیشگیری از وقوع جرم و شورای حفظ حقوق بیت‌المال شهرستان اشاره کرده و مطرح کرده که به دلیل بحران خشک‌شدن درختان ورودی شهرستان (تونل سبز فومن)، اقدامات فوری باید انجام می‌شد که لازم است به قید فوریت به مدیران استانی و شهرستانی ابلاغ تا اقدامات بعدی آن انجام شود.

سم‌پاشی درختان زیر نظر کارشناسان مرکز بهداشت، محیط‌زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی با پهپاد مخصوص سم‌پاشی کشاورزی و همچنین آبیاری روزانه درختان مطابق نظریه‌ی کارشناسان کشاورزی و منابع طبیعی، دو موضوعی است که دادستان فومن از استاندار گیلان مطالبه کرده است.

مراد زاده همچنین از ابلاغ تصمیمات خارج از فوریت جهت اقدام خبر داده و تذکر داده که تأخیر در اقدام فوری، تعقیب کیفری متخلفان را فراهم خواهد کرد.

در سال 1381 نیز بخش كوچكي از درختان تونل سبز فومن دچار آفت پروانه سفيد شده بود که با هرس و همچنين با استفاده از سموم، با آن مقابله شد.

به نظر می‌رسد کمکاری فرماندار ابن شهرستان در انجام امور‌محوله یا ارائه و تبیین درست گزارش توپ کمکاری را در زمین استاندار گسلان انداخته است.


کد خبر: 30827

دیدگاهتان را بنویسید