امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۹

آغاز صادرات کیوی گیلان به بیش از ۱۵ کشور دنیا

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، کیوی تولید شده در این استان از اول مهرماه به کشورهای حاشیه دریای خزر، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

به گزارش کاسپین، کاشت کیوی از دهه ۷۰ در غرب استان گیلان با تبدیل مزرعه برخی از کشاورزان به باغ‌های بزرگ کیوی توسعه‌یافته است.

افزایش تولید محصول کیوی در باغات گیلان منجر به استقبال کشورهای همسایه از این محصول با کیفیت شده و اکنون بازار خوبی در حوزه کیوی به لحاظ صادات به کشورهای همسایه الخصوص روسیه وجود دارد.

کشت کیوی مزیت‌های مهمی مانند اشتغال‌زایی، صادرات محصول، استفاده از زمین‌های بایر و خارج‌شدن از کشت تک محصولی را به همراه داشته است، از این رو باید به توسعه تولید این محصول با کیفیت در مناطق غربی استان به‌خصوص شهرستان مرزی آستارا توجه ویژه کرد.

از این رو با هماهنگی‌های صورت‌گرفته و به گفته صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، صادرات کیوی از اول مهرماه سال جاری از مرز صادراتی آستارا آغاز می‌شود و بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۵۰ درصد محصول کیوی تولید شده در استان گیلان به کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان، هند، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و کشورهای مجمع اوراسیا و همچنین حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

از یک دهه گذشته با صادرات انواع محصولات کشاورزی به کشورهای روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و دیگر کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه، گیلان به دروازه‌ فعال صادرات محصولات کشاورزی ایران به خارج کشور مبدل شده است و این صادرات در سال جاری با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها و هماهنگی‌های صورت‌گرفته از سوی دو کشور ایران و روسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


کد خبر: 31731

دیدگاهتان را بنویسید