امروز: ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
مدیرکل شیلات گیلان خبر داد:

آغاز تکثیر زمستانه فیل ماهی در گیلان/ ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری دریا تامین می شود

مدیرکل شیلات گیلان از آغاز تکثیر زمستانه فیل ماهی در این استان خبر داد و گفت: رهاسازی بچه فیل ماهی در دریا برای نخستین بار و به منظور تامين بخشي از نياز دريا انجام می شود.

 

 

 

کوروش خلیلی در گفتگو با خبرنگار کاسپین، با اشاره به ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری در گیلان، اظهار کرد: توجه به ذخاير ژنتیکی ماهیان در گیلان در اولویت شیلات استان قرار دارد.
وی از تكثير زمستانه فيل ماهي در دو مرکز ذخاير آبزی پروری گیلان خبر داد و افزود: با توجه به وجود ذخاير ژنتيكي بزرگي از انواع ماهيان خاوياري در مراكز بازسازي آبزيان از سنين، از این هفته براساس زيست سنجي هاي انجام شده، تكثير گونه فيل ماهي در مركز بازسازي ذخاير مرحوم دکتر یوسف پور در سیاهکل و مركز بازسازی ذخایر شهيد دکتر بهشتي رشت آغاز می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه این استان تامین کننده بچه ماهی مزارع پرورش ماهیان خاویاری در کشور است، گفت: هدف از تکثیر فیل ماهی در گیلان، تامين بخشي از نياز بچه ماهي مزارع پرورش ماهيان خاوياري كشور است.
خلیلی با بیان اینکه در سال جاري مولد فيل ماهي از دريا صيد نشده است، اضافه کرد: با هماهنگي هاي انجام شده و دستورالعمل هاي موجود، بخشي از اين بچه ماهي هاي توليد شده، پس از رسيدن به وزن مناسب در دريا رهاسازي می شود.
وی ادامه داد: رهاسازی بچه فیل ماهی در دریا برای نخستین بار و به منظور تامين بخشي از نياز دريا انجام می شود.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه تکثیر و تولید فیل ماهی با توجه به وجود ذخاير ارزشمند ماهيان خاوياري پرورشي تا پایان سال ادامه دارد، گفت: در حال حاضر با توجه به كاهش شديد ذخاير تاس ماهيان درياي خزر، ميزان رهاسازي در سال هاي اخير از مولدين به 2 تا 3 ميليون قطعه رسيده است كه بيشترين سهم رهاسازي مربوط به گونه فیل ماهی و قره برون يا همان تاس ماهي ايراني و همچنین گونه ازون برون خواهد بود.


کد خبر: 7508

دیدگاهتان را بنویسید